בית / החבר'ה כותבים / כי דוסים לא צריכים סינון: מכתב אישי אליך על לקיחת אחריות

כי דוסים לא צריכים סינון: מכתב אישי אליך על לקיחת אחריות

את הדברים הבאים אני באמת כותב ממקום אמיתי. באמת שאין לי פה שום אינטרסים ואני לא מרוויח פה שום דבר אבל אלו דברים שבוערים בי וחשוב לי לומר אותם.

לפני חצי שנה קם ארגון שנקרא “עזים בקדושה” שמדבר על השימוש הנכון בסמארטפון ובמדיה וכרגע אנחנו מתמקדים בסינון. ב”ה בסייעתא דשמיא מרובה אני זכיתי להיכנס לארגון הזה ולהיות חלק מהמהלך הזה. היינו 6 חבר’ה שמסתובבים בכל הישיבות בארץ. כל הזמן היינו מקבלים טלפונים ושיחות מאנשים וישיבות שמבקשים שנבוא אליהם לישיבה ונקדם אצלם את המהלך של הסינון בישיבה. כיום ב”ה יש לנו למעלה מ- 9  מוסדות שאנחנו עובדים איתם ויותר מ- 3000 בחורי ישיבה ששמו סינון לסמארטפון(יש עוד משהו כמו 40,000 אנשים[נתון מלפני 3 חודשים] שאינם בחורי ישיבה ששמו באותו פרק זמן עלייה של מאות אחוזים לעומת מה שהיה לפני כן).

לומר לכם את האמת, אין לנו מושג איך זה התקדם בצורה כזאת מטורפת. היה פה פשוט סייעתא דשמיא אלוקית שאף אחד לא יכול להסביר אותה. איך זה שבתוך זמן כל כך קצר ובלי כמעט שום כסף ותקציב נוצרה פה ב”ה מהפכה תודעתית מטורפת. גם אנחנו החבר’ה שהקימו את הארגון לא הצלחנו בכלל לתפוס מה הולך, מה קורה, ולאן נכנסנו(עד היום זה ככה).

סמנריון בנע

עם הזמן כל הזמן מגיעים אלינו סיפורים של אנשים ששמו ושזה ממש הציל אותם ועזר להם להתקדם בלימוד תורה ובחיי המשפחה שלהם (כן גם אברכים…). סיפורים של אנשים שמתקשרים אלינו ומתחננים אלינו בדמעות שנשים להם סינון על הפלאפון כי כבר נמאס להם. סיפור של נציגים שלנו בישיבות שכל הזמן אנשים באים אליהם ומדברים איתם כמה זה עזר להם, מכתבים אנונימיים שמשאירים להם ועוד כהנה וכהנה.

הייתי רוצה לספר לכם על שיחה שמאוד נגעה בי שאחד מהראשי ישיבות בצפון הארץ, הרב ויצמן ראש ישיבת מעלות, נתן לתלמידים שלו.

הרב ויצמן נתן שיחה כללית לכל הישיבה שלו על הנושא הזה של הסינון. תשמעו אח”כ מהקישור הבא

הוא דיבר איתם כמה זה חשוב וכו’. אבל אני חושב שהנקודה המרכזית שהוא העלה בשיחה ממש נכונה והיא זו שממש נגעה בי. הרב ויצמן הסתכל על כל התלמידים שלו בישיבה ואמר (הציטוט לא מדוייק אבל העיקרון): “יכול להיות שכל מי שיושב פה עכשיו בבית מדרש הוא מה-19% שלא נופל בדברים בעייתים” – הרב ויצמן הסתמך על מחקר שערך ד”ר יניב אפרתי על הנושא של הצפייה בתכנים בעיתיים. המחקר התחלק ל-3 חלקים: הציבור החילוני, הדתי לאומי והחרדי. בעצם השאלה שהייתה במחקר שהוא ערך זה כמה אחוזים מהנוער נכנסים באופן מכוון לתכנים פורנוגרפיים. התוצאות היו ככה: בציבור החילוני היה 91% שגלשו באופן מכוון לתכנים מיניים. בציבור החרדי היו בסביבות 50-60 אחוז. ובציבור שלנו, הציבור הדתי לאומי, היה 81% מבני הנוער שגולש בפורנוגרפיה. 81 אחוז. אהה כן שכחתי, זה מחקר שנעשה בשנת 2013. והיום…..שכל אחד יחשוב לבד…

בעצם הרב ויצמן הסתכל על תלמידים שלו בעיניים ואמר (מדקה 09:40) “יכול להיות שכל מי שיושב כאן הוא מה-19 אחוז האלה שלא נופל, יכול להיות באמת, ואני באמת רוצה להאמין ככה, אבל גם אם אתה מהתשעה עשרה אחוז אתה צריך לקחת אחריות על ה-81 אחוז שכן נמצאים שמה. כי, אם אתה תאמר ש”רק מי שנופל ונכנס לדברים האלה שהוא ישים” אז אף אחד לא ישים. כי ברגע שאדם ישים סינון זה ישר יצבע אותו באדום. זה יהיה כמו להדביק לו סטיקר על המצח “אני נופל בפורנוגרפיה” . אף אחד פשוט לא ישים סינון למרות שרוב החבר’ה כן צריכים. אנחנו בארגון הבנו את זה

ולכן אנחנו נקראים “עזים בקדושה – לוקחים אחריות” כי כל העיקרון זה בעצם לקחת אחריות על האחר, שגם אם אתה לא נמצא שם ובאמת אתה לא צריך את הסינון אז תשים את הסינון בשביל חבר שלך, בשביל האח שלך, בשביל החניך שלך, בשביל החברותא שלך, בשביל הילד שלך. בשביל כולם. תהיה שליח של כולם תתרום מעצמך למען אחרים.

ואני לא מדבר על כך שבכלל אחד מהסיבות שהארגון קם היא בגלל שבאמת זה נושא שאף אחד לא מדבר עליו – פעם אומרים שהאחריות היא של ההורים ופעם אומרים שהאחריות היא של המורים, הגיע הזמן שאנחנו, הצעירים, שעליהם כביכול צריך לקחת אחריות – ייקחו אחריות בעצמם על עצמם. אתם יודעים זה לפעמים פשוט מחרפן אותי כי אנשים יכולים להיות הכי אידאליסטים שיש והם הכי ירצו לתרום מעצמם לצבא, למדינה וכו’ אבל במקומות שבאמת צריך אותם, במקומות שאנשים באמת נושאים אליהם עניים ושם הם יכולים הכי הרבה להשפיע- דווקא שם אנשים מתקפלים. “לא תשמע, אני לא צריך את זה” “זה טיפה מאט לי את האינטרנט” (נתון שהוא לא נכון…) וכו’. זה פשוט משגע אותי לא אמרתי שזה לא קשה אבל באמת תבין שיש פה משהו יותר גדול ממך אתה שיך למשהו הרבה יותר גדול גם אם אתה לא מבין את זה. תרצה או לא תרצה אתה משפיע. זו עובדה. בוא באמת תיקח אחריות על האחר תהיה שליח ותשפיע על אחרים. כמו שמלמדים אותנו להיות שליחים של העם שלנו במדינה, להיות שליחים בצבא, להיות שליחים בלימוד תורה שלנו שאנחנו לומדים פה בישיבה, אז גם ככה פה- בוא נהיה שליחים של העם שלנו ושל הציבור שלנו בדבר הזה, בעניין קדושת עמ”י שלא פוסחת מאף יהודי.

אני ידוע מה אתם חושבים “אני כבר עשיתי סינון אז סבבה זה לא מדבר אליי”. אז דבר ראשון – כל הכבוד אחי ששמת סינון. וואלה באמת מעריך אותך מאוד, אורגינל. אבל בוא ניקח את זה עוד צעד אחד קדימה בוא נשפיע גם על הסובבים אותנו אם אני רואה חבר שאין לו סינון אז בוא נדבר איתו על זה. תשפיע על הסובבים אותך בישיבה. וגם מחוץ לישיבה אם זה המשפחה או החברים וכד’. תבינו משו, בנתונים על כל בחור ישיבה ששם סינון – שמו סינון בזכותו משהו כמו 20 אנשים שראו אותו .סתם, שתבינו באמת את גודל ההשפעה שלכם. אני לא מדבר איתכם תאוריות- אני מדבר איתכם עובדות ונתונים. אני גם מדבר מהמקום שראיתי שהסתובבתי כמעט בכל חור בארץ ואתה פשוט רואה כמה כח ועוצמה יש לנו על הסובבים אותנו. כמה כח והשפעה יש לנו בלי שאחנו מודעים לזה בכלל. לדוגמא, שנה הבאה שיעור א’ מגיע בוא תיקח אחריות, בואו כולנו ניקח עליהם אחריות ונדבר איתם על הנושא הזה. אתם יודעים איזה השפעה מטורפת זה יכול ליצור? ובאמת זה לא משהו שדורש יותר מדי פשוט לדבר איתם קצת על הנושא הזה. תחשבו שאחד מדבר איתם ועוד אחד ועוד אחד ועוד אחד, פשוט זה יכול לשנות באמת להשפיע עליהם כי אנחנו לוקחים אחריות עליהם. סתם, זרקתי דוגמא על שיעור א’ כי בעז”ה זה מהלך שיהיה בכל הישיבות אבל שכל אחד ייקח את זה למקום שלו.

בואו באמת נקדם פה את הדברים כי אם אנחנו לא נעשה את זה אז אף אחד לא יעשה את זה במקומנו ושום דבר לא יקרה.

בואו ביחד נשנה פה מציאות, “עזים תרצו – אין זו אגדה”.

 

שלכם – קובי ברהום 050-9167643.

ראה גם

מה כל כך בעייתי בסמארטפונים? – שיעור לא רק לדוסים | הרב אסף נאמבורג

כמו שאנחנו תמיד נוהגים לומר – סכנות עולם המדיה תמיד היו ונמצאו תחת מסווה והתעלמות, לא …

תגובה אחת

  1. יוסי סופר

    וואי מעורר השארה – יישר כח!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *