בית / החבר'ה כותבים / אי אפשר להישאר אדישים: מכתב מאחראי של ישיבת ירוחם

אי אפשר להישאר אדישים: מכתב מאחראי של ישיבת ירוחם

בס”ד

אני כותב את הדברים בכאב. במיוחד שכבר כמה פעמים הר”ב דיבר על זה בישיבה ואנשים פשוט לא שמו עליו.

אנחנו נמצאים בדור מיוחד. לדורות שהיו לפנינו, לא הייתה בחירה. הם חיו במציאות של חוסר ברירה. הם גדלו במשפחות של לומדי תורה, לא היה להם אופציה אחרת חוץ מללמוד בתלמוד תורה, הם השתדכו לאשה צדיקה ונשארו לחיות בתוך הקהילה שלהם. כל מי ש’חזר בשאלה’ מיד נודה ולא היה לו קשר עם הקהילה.

המצב אצלנו הוא שונה. לנו יש בחירה. תרבות המערב הביאה אתה לכאן את האפשרויות הבלתי מוגבלות. חברה חילונית תוססת. מקום אחר קצת מהמקום הדתי. ולמרות זאת, תמיד יש מי שיקבל אותך בעולם הדתי. הגבולות אצלנו נפרצו. לנו הרבה יותר קשה לשמור על קדושה מאשר לאבותינו. אבותינו לא היה אנשים יותר צדיקים, פשוט לא הייתה להם בחירה.

 

censorship-610101_19201לדור שלנו יש בחירה. זה הגדלות שלו אבל זה גם הקללה שלו. עולם האינטרנט פרוץ לפניו. אדם יכול להתפלל תפילת שחרית בסמארטפון והוא אומר ‘לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עינכם’ ומיד קופצת לו תמונה שממחישה על מה מדובר. איך אדם יכול להסתובב עם סמארטפון בלי הגנה?

אני חשבתי שהתופעה היא רחבה מאוד, אבל לא ידעתי עד כמה. רק כדי להבהיר את המצב, קצת נתונים: 91% מהבנים הדתיים ו- 78% מהבנות הדתיות נופלים באופן קבוע בתכניים מיניים! המחקרים האלה נעשו בציבור הדתי אצל מאות אנשים. אני לא מאמין לרגע שישיבת ירוחם, נמצאת כולה ב-9 אחוז של האנשים שלא נופלים. אני מוכן לפרגן לישיבה שלנו ולהגיד שאולי 20 אחוז לא נופלים[1]. זה שאנחנו פה זה לא אומר שאנחנו עשויים מחומרים אחרים

אז אפשר להגיד: ‘אנחנו חזקים. אנחנו מתמודדים’. על מי אתה עובד? אתה לא יכול לעמוד נגד זה. זה גדול עליך. אתה אומר לעצמך: “אני עכשיו בן 20, מתישהו אני אצליח לעבור הלאה ולהתמודד עם זה”. אתה חי בסרט. אז אני אספר לך על השמיניסט שאני מכיר, שהיה בטוח שהוא יצליח לצאת מזה מתישהו והוא הבין שהוא בחיים לא יצליח אחרי שהוא הסתכל בהיסטוריה של האינטרנט בפלאפון של אבא שלו.

גם אם אתה באחוזים הבודדים שלא נופלים, אל תחכה לרגע הזה. תשים הגנה. הרוב המוחלט של מי שנופל הגיע לזה במקרה, בשוטטות באינטרנט. גם אם אתה לומד שנים בישיבה זה עדיין יכול לקרות לך. אתה לא עשוי מחומרים אחרים. תקדים תרופה למכה.

עשיו ‘דורגי’, ואם עד עכשיו לא שכנעתי אותך- יש לך אינטרנט? אתה נכנס לפעמים לynet? לספורט 5? אין מצב בעולם שאתה גולש 10 דקות באינטרנט ולא ראית תמונה של בחורה עם גופייה, שלא לדבר על בגד ים.

‘עזים בקדושה’ זה ארגון ששם לעצמו מטרה לעצור את התופעה הזאת היום. אני עדיין סקפטי שהם יצליחו. אין להם מטרות רווח. הם מנסים להכניס את הנטספארק לעולם הישיבות, ואני חייב להגיד שהביינישים לא מספיק מקשיבים להם. ראה דוגמא – הישיבה שלנו. השלב הבא שלהם, שהם מתחילים עכשיו, זה תנועות הנוער, החיילים והישיבות התיכוניות. אבל מתברר שאפילו את השלב הראשון קשה להם להשלים. רבנים בציבור שלנו כבר מיואשים מזה. אין להם פתרון. הציבור לא רוצה לשים הגנה.

אם יהיה לכם מרפסת בבית, לא תשימו מעקה על מנת שהילד לא ייפול וישבור רגל? אז אתם שמים אינטרנט בלי לשים הגנה? אני מעדיף שהילד שלי ישבור את כל הרגליים והידיים ולא ייפול באינטרנט. ואני כותב את הדברים מתוך כאב .

כל הטיעונים של ‘אינטרנט יותר איטי’ ו’שירות גרוע’ וכו’, הם לא רלוונטיים פה. איזה טיעון יכול לעמוד מול היראת שמיים שלכם?

לכו עוד היום למרציאנו (האחראי בישיבת ירוחם). זה סך הכל 150 שקל בשנה. שימו הגנה. שימו נטספארק. אתם משקיעים 150 שקל על חולצה ומכנסיים ו-2000 שקל על סמארטפון. מה זה 150 שקל בשביל היראת ששמיים שלכם? תיקחו הגנה ותשכנעו את כל מי שמסביבכם לשים. את האחים שלכם, את ההורים שלכם ואת החברים שלכם. לכו לסניף ותדברו על זה. תעזרו לעצור את השטף הזה. וגם לכם יהיה הרבה יותר קל לא ליפול שאין באזור מכשיר לא מסונן.

אני לא יכול להאמין שיש בחור שלומד בישיבה ויש לו בכיס אינטרנט בלי הגנה. לא סתם הר”ב דיבר על זה כבר פעמיים. לא סתם הוא חתם על מכתב רבנים אחרי שנים שהוא לא חתם על שום מכתב. חבל שהישיבה לא הקשיבה לו.

אם בכל זאת לא השתכנעתם עד עכשיו, לפני שאתם פוסלים תיכנסו לרשת>לאתר של עזים בקדושה יש שם שיעור של הרב אסף נמבורג על סכנת הסמארטפון. תקשיבו לו. אני לא מאמין שמישהו יכול לשמוע את השיעור ולהמשיך להיות עיוור.

אני לא קשור ל’עזים בקדושה'[2] ואין לי כל רווח מזה. מלבד זה שכואב לי לראות אנשים זורקים על הקדושה שלהם. כן. גם אתה. בחור גדול בשיעור ו’.

[1] אני מוכן לשים את כל מה שיש לי בבנק שאם נעשה סקר אנונימי עם פתקים בישיבה נגלה שהאחוזים פה מתקרבים לזה.

[2] לצערי, עדיין לא. אני שוקל ברצינות להתחיל להתנדב אצלם.

ראה גם

10 סיבות למה לא להתקין סינון – גם תשובות :)

עם התשובות לשאולת הכי קשות שלכם.   ניתן להוריד את המסמך ☜ להדפיס ☜ לתלות בישיבה שלכם ☜ …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *