בית / הורים מספרים / זה מציאות: יותר ממחצית מהצעירים הדתיים נחשפים לתוכן מיני בסלולרי

זה מציאות: יותר ממחצית מהצעירים הדתיים נחשפים לתוכן מיני בסלולרי

מחצית מהצעירים הדתיים נחשפים לפורנו בסלולרי

כמחצית מהצעירים נחשפים לתכנים מיניים ואלימים דרך המכשירים הסלולריים, כולל אתרים פורנוגרפיים והוצאות להורג בסגנון דאעש. מסקר שערך מכון סמית למחקר ושנתוניו הגיעו לידי nrg יהדות, מתגלה לראשונה היקף השימוש של צעירי המגזר בטלפונים החכמים

כמחצית מבני הנוער בציבור הדתי–לאומי נחשפים לחומרים מיניים או אלימים דרך המכשירים הסלולריים שלהם, כך עולה מנתוני סקר שערך מכון סמית למחקר. הסקר בחן את התנהגות הצעירים הדתיים עם מכשירים סלולריים. תוצאותיו, שהתפרסמו לראשונה במגזין “מוצש” מבית “מקור ראשון” בסוף השבוע האחרון, מגלות היקפים מטרידים במידת חשיפתם של צעירים דתיים בני 14-18 לתכנים מסוכנים, מהוצאות להורג ועד פורנוגרפיה. 

הסקר נערך בחודשים האחרונים בקרב 250 איש, במדגם מייצג של בני נוער בגילאי 14-18 במגזר הדתי. בסקר נבחנו בני נוער ציונים דתיים שהגדירו עצמם “דתיים לאומיים”, “חרדים לאומיים” ו”לייטים”. 84% מכלל הצעירים ציינו כי הם מחזיקים מכשיר סלולרי, רובם הודו כי הם גולשים בו עד שלוש שעות ביום (42%) או למעלה משלוש שעות ביום (28%).

הנתון הדרמטי ביותר בסקר נרשם כשבני הנוער נשאלו האם הם מכירים חברים שנכנסים עם הסלולרי בכוונה לאתרים שכוללים תכנים לא צנועים. 58% מבני הנוער אמרו שהם מכירים באופן אישי משתמשים כאלה או שמעו על בני נוער שנוהגים כך. רק 34% אמרו שהם “לא מכירים אנשים כאלו”. כלומר, שישה תלמידים מתוך עשרה הודו בקיומה של התופעה הבעייתית הזו.

 

יותר ממחצית מבני הנוער הדתיים (53%) ציינו כי נחשפו “בכוונה או שלא בכוונה לחומרים כמו תמונות, סרטונים או טקסטים בעלי תוכן מיני במהלך גלישתם בסמארטפון”. בקרב גילאי 14-16 45% ציינו שנחשפו, בקרב גילאי 17-18, 65% ציינו שנחשפו. אחד מכל ארבעה צעירים דתיים סיפר שהוא מכיר בני נוער שחברים בקבוצות ווטסאפ המשתפות תכנים מיניים, אך אף משתתף בסקר לא הודה שהוא חבר בקבוצה שכזו.


היקף השימוש בסלולרי לא עוצר באתרי אינטרנט: 12% מהנשאלים ציינו שנחשפו לחרם או השפלה של בני נוער ו–4% אף ציינו שנפלו בעצמם קורבן לחרם או השפלה ברשת — בסך הכול 16%. בקרב גילאי 17-18, 21% ציינו שנחשפו או נפלו קורבן לחרמות או השפלה ברשת. אם הנתון נשמע לכם נמוך, תחשבו על אחד מכל חמישה בני נוער במגזר. בנוסף, 71% ציינו שנחשפו או שמעו על חרמות כנגד בני נוער אחרים בפייסבוק. אחוז זה גבוה יותר בקרב בנות מאשר בקרב בנים — 77% לעומת 64% בהתאמה.  

מחצית מבני הנוער הדתיים נחשפו בסלולרי שלהם לסרטוני זוועה, מבית היוצר של ארגון הטרור דאעש או ארגוני טרור אחרים. אחוז הנחשפים בקרב בנים גבוה יותר מאשר בקרב בנות — 66% לעומת 39% בהתאמה. אין הבדלים בין קבוצות הגיל השונות. 

business-163464_1280

העובדות מדברות בעד עצמן

“זה לא פופולרי ולא נאור, אבל העובדות מדברות בעד עצמן”, אומר ל-nrg יהדות הרב עמיחי גורדין, ר”מ בישיבת הר עציון ומי שמוביל פרויקטים חינוכיים גם בקרב בני נוער. “שמעתי כבר לעייפה הסברים מלומדים על חינוך ואחריות עצמאית של בני הנוער. זה לא עובד. צריך להסתכל למציאות בעיניים. בני נוער לא אמורים להחזיק מכשירים שפתוחים לאינטרנט. אין להם כלים להתמודד עם הפיתויים והקשיים של המכשירים האלו. אי אפשר להשוות את הזמינות המיידית והאינטימיות המוחלטת של המכשיר הנייד למה שקורה במחשב — וגם בו כדאי להתקין סינון”, הוא אומר. 

איפה טעינו? 
“אני חושש שאנחנו מתנהגים בצורה לא הוגנת עם הילדים שלנו. אני נשמע מיושן וארכאי, אבל זאת המציאות. אחד מכל שמונה נערים גולש במכוון לאתרים לא צנועים. יותר משמטרידות אותי התמונות שאליהן נחשף הנער האומלל הזה אני חושב על ההתמודדות הלא הוגנת שהוא צריך לעבור בחסותם האוהבת של הוריו. הילד מסתובב כשכלפי חוץ הוא מצטייר בצורה אחת, ואילו כלפי פנים הוא מרגיש שהוא נמצא במקום אחר לגמרי. למרבה הצער, מחקרים מלמדים שהמתח הזה גורם לילדים קשיים נפשיים לא פשוטים. אם אנו כהורים היינו יודעים איזה נזק נפשי נגרם לילדים שלנו כשהם נחשפים לאתרים לא הולמים, לאלימות מזוויעה או להשפלות וחרמות, היינו לוקחים את הסלולרי מהילד וזורקים אותו אל מעבר להרי החושך”. 

אז אתה נגד שימוש במכשירי טלפון חכמים? iphone-518101_1920
“אני לא נגד מכשיר הסמארטפון. הוא יכול להיות כלי עזר מצוין. אני גם לא נגד מכוניות, מכוניות יכולות להיות כלי עזר מצוין. אבל אני לא אתן לבן שלי את המפתחות של הרכב לפני גיל 17. גם סמארטפון הוא לא יקבל לפני שיגיע הזמן לכך. המכשירים האינטרנטיים, כמו הרבה טכנולוגיות מתקדמות אחרות, דורשים בגרות ואחריות. צר לי, אבל אני מכיר רק פתרון אחד למצב האומלל הזה. שימו את המכשיר האינטרנטי ליד המפתחות של המכונית שלכם. כל השכנים נותנים לילדים שלהם לנסוע ברכב כבר בגיל 14? חבל, אנחנו לא. אנחנו לא עושים את זה לילד שלנו. מאוד קשה להסביר לילד למה הוא היחיד מהשכבה בלי מכשיר (אגב הוא לא), אבל אנחנו נעשה את זה בשבילו. אנחנו נשמור עליו. עוד עשר שנים הוא יגיד לנו תודה”. 
 


הרב יונה גודמן, מנהל חינוכי ברשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא שכיהן בעבר כמזכ”ל תנועת “בני עקיבא”, מוטרד יותר מנתוני הסקר המצביעים על כמות שעות השימוש של בני הנוער הסלולרי. “לצערי, הנתונים נשמעים אמינים”, הוא אומר.

“העניין פשוט: הציבור שלנו החליט שאינו מכריז מלחמה על הטכנולוגיה אלא מגייס אותה לטובתו, אך שכח ללמד את הנוער להשתמש בסלולר ולא להתמכר  לו.

לב הבעיה בעניין אינו בצפייה בתכנים שפלים, אלא בהתמכרות לצו הפוקד: ‘קוף מנגן בפסנתר! חובה לצפות!!’, ובמאות סרטונים דומים שבהם צופים בני נוער עשרות שעות בשבוע. דווקא ביחס לסרטים כאלה, בגלל שאין בצפייה בהם איסור ממשי, חשוב ללמד כיצד לנהל זמן איכותי. ילדינו יודעים שנדרשת גבורה פנימית בשדה הקרב. הגיעה העת ללמדם שגבורה נדרשת מכולנו גם בשעות הפנאי”. 


באשר לתכנים הבלתי הולמים, טוען הרב גודמן כי “יש בתוכנו מגוון של בני נוער, ולו שוליים תרבותיים ורוחניים. כולנו מודעים לסכנות, אך מתקשים להסיק מסקנות. דווקא מי שמאמין שצריך וניתן להשתמש במיטב פיתוחי הטכנולוגיה צריך להתנער מהעצלות ומהבושה ולהפעיל סינון טכנולוגי של הנתונים בסלולר”. 

ובזה סיימנו את ההתמודדות עם הבעיה? 
“ודאי שלא. העיקר הוא בניית תהליך חינוכי של טיפוח היכולת לבחור בחיים של איכות וניקיון, צניעות ורגישות. הכְוונה זו אינה רק הצורך החינוכי של ילדינו, אלא חלק מתפקידנו כציבור החפץ ללמד שניתן לטפח חיי תורה וערכים תוך השתלבות בכל שדרות החיים. בידינו ובמקלדותינו הדבר”. 

הכתבה פורסמה במגזין “מוצש” מבית “מקור ראשון”  יונתן אוריך | 21/12/2014 ומאז הנתונים רק עולים ונעשים מדאיגים יותר

ראה גם

שובבים תשפ”ד: בוא לגלות עד כמה אתה עז בקדושה??

תקופת השובבים היא תקופת חיזוק בעבודת ה’ ובעזות בקדושה של כל יהודי לכבוד השובבים תשפד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *